Terug naar alle verhalen

Verhalen en nieuws

‘Zonder enthousiaste medewerkers is horeca nergens’

 

Naam: Maryse François
Functie: Eigenaar Winkel van Sinkel, bestuurslid Koninklijke Horeca Nederland afdeling Utrecht en Centrum Management Utrecht

 

Hoe gaat het met jouw onderneming?

‘Veranderingen volgen elkaar de laatste jaren in snel tempo op. Ook op het gebied van wet- en regelgeving komt er veel af op horecaondernemers. De afgelopen twee jaar gebruikten we om eens goed te kijken waar we staan als onderneming en ondernemer. Wij willen hét Horecawarenhuis van Utrecht zijn. Vragen die wij onszelf hebben gesteld zijn bijvoorbeeld: kloppen onze gedragingen, is het duidelijk bij de horecabezoeker, welke veranderingen zijn nodig om onze missie en visie te behalen, sturen we voldoende op cijfers? Over het algemeen ben ik nu best tevreden, maar het is nog niet goed genoeg. Door de krapte op de arbeidsmarkt, en met name het tekort aan vakkrachten, staan er te veel vierkante meters te regelmatig leeg. Het leert je gedwongen bewuste keuzes te maken. Zonder enthousiaste medewerkers zijn we in de horeca nergens.’

Welke uitdagingen zie jij?

‘De huidige arbeidsmarkt zie ik als een echte uitdaging, met alles wat daarbij komt kijken. Zijn er nog voldoende vakkrachten en hoe kunnen we jongeren enthousiasmeren voor een opleiding tot gastheerschap, zelfstandig werkend kok of restaurantmanager? Bijvoorbeeld samen met opleidingen als ROC Midden-Nederland of MBO Amersfoort (Leerhotel Het Klooster). Wat is er nodig om van medewerkers echte ambassadeurs te maken? Welke (financiële) waardering zorgt voor een stabiele basis in het team? Voor deze vragen heb ik een werkgroep binnen de Winkel van Sinkel. Daarnaast kijken we hoe we uren efficiënt kunnen inzetten en wat kunnen we uitbesteden.’

En welke kansen?

‘Ik geloof in ontwikkeling en kennisdeling. Dat maakt je zelfverzekerd en vertrouwd met de dingen die je moet doen. Daarnaast willen we onze medewerkers betrokken en enthousiast houden via een gezellige werkomgeving, van tafeltennistoernooi, BBQ-avonden tot een uitje naar de Efteling. En we werken aan uitbreiding van ons concept via vestigingen van het Horecawarenhuis in de wijk.’

Wat kan Ondernemer Centraal betekenen voor ondernemers?

‘Vanuit mijn bestuurlijke rol binnen KHN-Utrecht en CMU ben ik vanaf het begin op de hoogte van Ondernemer Centraal. In eerste instantie opgezet om ondernemers te helpen in een tijd van crisis. Ik vind het een goede ontwikkeling dat Ondernemer Centraal zich niet alleen meer richt op ondernemers die het moeilijk hebben, maar ook op gezonde bedrijven die advies nodig hebben voor een volgende stap. Zoals bij de digitalisering van je bedrijf.’

Heb je zelf een gouden tip voor ondernemers?

‘Luister naar anderen! De oplossing voor jouw probleem kan soms simpel zitten in advies inwinnen bij een ander. Probeer mensen om je heen te verzamelen waar je van kunt leren. Dat kunnen je eigen medewerkers zijn, maar ook vrienden, deskundigen, trainers of wie dan ook. Uiteindelijk pak je daaruit wat bij jou past om morgen dichter bij je doel te komen.’

Meld je snel aan

Een adviseur – vaak zelf een ervaren ondernemer – zoekt samen met jou via een Toekomstgesprek uit welke hulp je nodig hebt voor een gezond bedrijf dat klaar is voor morgen. Vervolgens koppelen we je aan één van de 25 partners die je verder kunnen ondersteunen. Gemeente Utrecht stelt hiervoor maximaal 5000 euro beschikbaar.

Ik meld me aan
Meld je aan!