Terug naar alle verhalen

Verhalen en nieuws

‘Lokale detailhandel kan kansen grijpen’

 

Naam: Gerard Werkhoven
Functie BusinessCoach

 

Wat is jouw achtergrond als ondernemer?

‘Dit jaar 40 jaar geleden, opende ik mijn eerste kledingwinkel. Ik verkocht tweedehands kleding, met name aan studenten. Dat ging hartstikke goed. Al snel volgden meer vestigingen. Mijn derde locatie was in Den haag en dat ging bijna mis. Ik had bepaalde berekeningen niet zo goed uitgevoerd. Dat was voor mij een signaal dat ik behoefte had aan een adviseur van buiten, iemand die me scherp hield. Mede met zijn adviezen had ik op een gegeven moment veertien filialen met honderdvijftig medewerkers en een goedlopende webwinkel. In 2011 heb ik dat allemaal verkocht. Ik ben me toen zelf gaan richten op het adviseren van ondernemers.’

Waarom hebben ondernemers een adviseur nodig?

‘Het is voor veel ondernemers moeilijk om hun bedrijf te laten groeien en ontwikkelen. Zeker in de detailhandel, waar de wereld snel verandert. Om dit het hoofd te bieden, moet je als ondernemer op alle gebieden je zaken optimaal op orde hebben. Maar ondernemers zijn zelf vaak de belemmering voor groei. Ze zijn eigenwijs en besteden meer tijd met werken in hun onderneming dan aan hun onderneming. Een goede adviseur kan daarbij helpen, dat heb ik zelf ooit ondervonden. Zeker als deze adviseur zelf ondernemer is geweest.’

Hoe kan jij helpen?

‘Bij een adviseur zijn drie zaken belangrijk: de onderlinge chemie moet goed zijn, de adviseur moet beschikken over relevante kennis en ervaring en een groot netwerk hebben. Ik ben zelf ondernemer en spreek de taal. Ik heb verder natuurlijk barstensveel ervaring in de detailhandel. Daarnaast ken ik diverse partijen die op alle vlakken ondernemers verder kunnen helpen, van arbeidsjuristen tot accountants.’

Hoe ben jij betrokken bij Ondernemer Centraal?

‘Ondernemers die via Ondernemer Centraal een Toekomstgesprek krijgen en tegen uitdagingen aanlopen in de detailhandel, kunnen via partner stichting Ondernemersklankbord naar mij doorverwezen worden.’

Wat is jouw belangrijkste tip aan ondernemers?

‘De allerbeste ondernemers zijn altijd bezig met kennis vergaren en leren. Kijken continu hoe het nóg beter en slimmer kan. Hoe je je team formeert, hoe je nog meer inzicht krijgt in je cijfers, hoe je je inkoop doet. Zorg dus dat je altijd blijft leren en verbeteren. Bezoek congressen, spreek de juiste mensen. De detailhandel is een zware markt, maar vooral de grote ketens hebben daar nu het meeste last van. Lokale winkels kennen hun klant en hun behoeftes beter en zijn daardoor dus kansrijker. Maar om die kansen daadwerkelijk te grijpen, is het wel belangrijk dat je al je zaken goed op orde hebt. Een externe adviseur kan je daarbij helpen.’

 

Je ervaring delen met andere ondernemers?

Ondernemers helpen ondernemers – daar geloven we in bij Ondernemer Centraal. Heb jij ervaringen, tips, verhalen en informatie waar andere ondernemers van kunnen leren? Wil je geïnterviewd worden of weet je iemand die we kunnen benaderen voor een goed gesprek? Geef het aan ons door.

Ik meld me aan
Meld je aan!